Vetenskap & Allmänhet genomför studier i gränssnittet mellan vetenskap och allmänhet.
I listan nedan kan du hitta mer information om våra studier via de grupper undersökningarna gäller.
- Allmänhetens attityder – attitydundersökningar, återkommande opinionsmätningar och fördjupande studier av den svenska allmänhetens syn på vetenskap, forskning och forskare.
- Barn och ungdomar – om ungas syn på vetenskap och kunskap, samt om hur de utvecklar sina attityder och åsikter.
- Forskare – forskarnas roll och syn på att kommunicera med det omgivande samhället.
- Journalister/media och kommunikatörer – Journalister/media och kommunikatörers roll i allmänhetens attityder och beteenden rörande forskning och vetenskap.
- Myndigheter – Myndigheternas forskningsbaserade kunskapsinhämtning.
- Näringslivet – synen på forskning och vetenskap i näringslivet och relationerna mellan forskare och företag.
- Politiker – Hur politiker ser på kunskap, vetenskap och vetenskapens roll i samhället.
- Samverkan – Internationell översikt, analys och förslag till samverkansindikatorer.
- Skola möter vetenskap – lärare och skolans samverkan med forskning och forskare.
Läs det senaste om våra studier
Resurscentrum för utbildningar i forskningskommunikation
Den här rapporten syftar till att ge en överblick över hur forskare kan få stöd och verktyg för att på ett ändamålsenligt sätt kunna kommunicera med olika målgrupper utanför akademien.… Läs mer
Lättläst – För ökad inkludering och stärkt demokrati
Lättläst är ett anpassat textformat som för många sänker trösklarna till läsning och gör det möjligt för fler att ta del av litteratur och olika typer av information. Denna översiktger… Läs mer
Stadigt förtroende för forskning i olika områden
Förtroendet för olika forskningsområden ökar något sedan 2020. Det är få som har litet förtroende för något forskningsområde, men många saknar fortfarande uppfattning om sitt förtroende för forskning i humaniora.… Läs mer
Intresset för STEM minskar med åldern– ny rapport om ungas syn på naturvetenskap och teknik
Intresset för naturvetenskap och teknik minskar i högstadiet. Kunskaperna ses som viktiga för att ta sig an samhällsutmaningar, men mindre viktiga för vardagen. Det visar en ny rapport som Vetenskap… Läs mer
”Det är ju inte allmänbildning direkt” – 10–15-åringars syn på naturvetenskap och teknik
Denna rapport är framtagen inom Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademins projekt Framtidens kunskapssamhälle. Projektet syftar till att uppmuntra barn och unga till lustfyllt lärande, och samtidigt stärka ungas förmåga att värdera information och… Läs mer