Läs artiklar om Vetenskap & Allmänhets verksamhet och gränssnittet forskning samhälle.
Missa inga nyheter! Prenumerera och läs vårt nyhetsbrev via knappen nedan.
Senaste nyheterna
Nya insikter när elever hjälpte forskare att tolka skolans väggar

Skyltar, anslag och konst täcker skolans väggar, men vem riktar budskapen sig till, vem är avsändaren, och hur samspelar de med skolans demokratiska uppdrag? Det undersökte elever och forskare tillsammans… Läs mer
Skapad:
2025-07-03Uppdaterad:
2025-07-07Kategorier:
EU-projekt, Massexperiment, Medborgarforskning, NyheterVälbesökt på Vetenskap & Allmänhets Almedalsarena

Den 25 juni bjöd Vetenskap & Allmänhet in medlemmar och Almedalsbesökare till en heldag på temat evidensbaserat beslutsfattande. Dialogen kretsade kring ungdomsbrottslighet, desinformation, akademisk frihet och spänningen mellan forskning och… Läs mer
Guldläge för forskningen

I maj anordnade Vetenskap & Allmänhet den första upplagan av Folk och Forskning, Sveriges nya mötesplats för forskare, civilsamhälle och beslutsfattare med det övergripande temat evidensbaserat beslutsfattande. En av de två… Läs mer
Folk och Forskning: Sveriges nya arena för dialog om evidensbaserat beslutsfattande

Under Folk och Forskning samlades 250 forskare, beslutsfattare, civilsamhälles- och näringslivsrepresentanter samt kommunikatörer för att diskutera hur vi fattar bättre politiska beslut baserat på forskning. Konferensen, som hölls i Universitetshuset… Läs mer
Exploring the earth beneath our feet through all our senses: Swedish LOESS campaign activities to get underway

The LOESS project is entering an exciting new phase, with public and educational campaign activities beginning across 15 countries. In Sweden, Public & Science will be running a series of… Läs mer
EU-projekt EPiCS lanserat för att skapa broar mellan forskning och samhälle

Nu startar ett europeiskt projekt som ska förena medborgarforskning med Service-learning inom akademin för att tackla samhällsutmaningar. (mer …) Läs mer
Skapad:
2025-06-18Uppdaterad:
2025-06-19Kategorier:
EPiCS – medborgarforskning och Service-Learning inom akademin, Medborgarforskning, Nyheter