All undervisning i Sverige ska vila på vetenskaplig grund. Det fastslås i skollagen från år 2010. Men hur fungerar det i praktiken enligt skolan själv?
VA har med hjälp av SCB sänt en enkät till 2 000 lärare och skolledare med frågor om deras syn på vetenskapens roll i undervisningen och kontakter med forskning och forskare. Resultaten visar att det finns ett tydligt intresse för forskning i de svenska klassrummen men också ett antal hinder som behöver övervinnas.
- Tabeller (excel-format)
- Enkätfrågorna (pdf-format)
- Kalibreringsrapport (word-format)
- Teknisk rapport (pdf-format)
Undersökningen är en del av det treåriga projektet Skola möter vetenskap som VA, drev tillsammans med Forskningsnätet Skåne med stöd av Marcus och Amalia Wallenbergs minnesfond.
VA-rapport 2013:3
Författare: Wille Kuha och Karin Larsdotter, utredare vid VA
Publicerad: September 2013
Antal sidor: 16
Kommentarer om “Skolans syn på vetenskap – en enkätundersökning”