I projektet Vad säger skolans väggar undersökte skolelever, lärare och forskare hur skolans demokratiska uppdrag samspelar med språkliga och visuella budskap i skolmiljön.
Ett tjugotal skolklasser i låg- och högstadiet deltog genom att fota av, analysera och rapportera in skyltar, anslag, teckningar, klotter och annat längs väggarna i sina skolor. Därefter genomförde forskarna en vetenskaplig analys av elevernas bilder.
Medborgarforskningsprojektet var ett samarbete mellan forskare inom språk- och utbildningsvetenskap vid Stockholms universitet och Uppsala universitet, och den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet.
Projektet var vetenskapsfestivalen ForskarFredag Massexperiment 2024 och ingår i European Researchers’ Night, som genomförs med stöd från EUs forsknings- och innovationsprogram Horisont Europa.
Denna rapport presenterar resultaten från analysarbetet som genomfördes under hösten och vintern 2024–2025.
Vad säger skolans väggar i siffror
- Närmare 500 elever deltog i projektet!
- 22 skolklasser från 12 skolor deltog (räknar man in pilotstudien deltog 25 klasser från 14 skolor)
- Skolor från norra, mellersta och södra Sverige deltog, med klasser från både landsort, småstad och storstad.
- Sammanlagt skickade eleverna in nästan 500 bilder av sina skolväggar.
Några av resultaten
- Att informera var den vanligaste funktionen (ca 40 procent) som eleverna såg på skolornas väggar, följt av ”övriga funktioner” (13 procent), ”uppmana” (12 procent) och ”roa” (9 procent). Kategorin ”Övriga funktioner” handlade till exempel om reklam, hälsningar (välkomna) eller uppmaningar om att känna stolthet.
- Mestadels papper – trots en ökad digitalisering var ungefär 40 procent av budskapen på väggarna tillverkade av papper.
- Väldigt lite utbildningsmaterial – en överraskande liten andel av materialet/budskapen handlade om utbildning och lärande.
- Och var finns elevmaterialet? Få foton speglade elevproducerat material.
I stället tog framförallt professionellt producerade, tryckta material plats på väggarna, både när det gällde utbildningsmaterial och material kopplade till exempelvis värdegrund eller utsmyckning. - Klotter – eleverna såg olika funktioner hos klotter, till exempel att visa sig cool eller att ha något att göra när man har tråkigt.
VA-rapport 2025:2
Författare: Charlotte Engblom, Uppsala universitet, Mona Blåsjö, Stockholms universitet och
David Borgström, Vetenskap & Allmänhet
Publicerad: April 2025
Antal sidor: 28