Mer samverkan ger högre anslag

Skapad:

2005-12-07

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Ökad forskningskommunikation (”formidling”) är målet med ett nytt norskt förslag till resurstilldelningssystem. Ju mer universitet och högskolor samverkar med samhället, desto fler poäng får de. Systemet är förmodligen det första i sitt slag i världen.

Det norska Utdannings- og forskningsdepartementet står bakom idén att premiera högskolor som förmedlar sina forskningsresultat till omvärlden. Anslagen till norska högskolor är i dag baserade på antalet uppnådda studiepoäng inom utbildningen och snart också på hur framgångsrik forskning de bedriver. Nästa steg är alltså att även resultaten inom högskolans tredje uppgift, samverkan, kopplas till anslagstilldelningen.

Fem indikatorer föreslås för att räkna ut omfattningen av samverkan. Indikatorerna är:
• Omsättning (försäljning av tjänster och publikationer)
• Förmedling via Internet
• Publikationer (böcker, läromedel, artiklar)
• Föredrag på fackkonferenser
• Direkt förmedling till allmänheten (publika arrangemang och bidrag i massmedia)

De olika aktiviteterna viktas så att mer arbetskrävande insatser får större tyngd; en bok kan t.ex. få faktor 8 och en tidningskrönika faktor 0,5. Modellen har arbetats fram av Formidlingsutvalget, en arbetsgrupp knuten till Universitets- og högskolerådet, på uppdrag av departementet.

Utvalget menar att deras modell fokuserar på användarnas behov och brett offentliggörande. Att en aktivitet kan komma att räknas in under flera av indikatorerna sägs inte vara något problem eftersom varje aktivitet har ett eget värde.

En nackdel är däremot att alla aspekter med förmedling inte kommer att fångas upp av indikatorerna. Det övergripande målet har dock varit att få till stånd ett enkelt system som inte leder till för omfattande och kostnadskrävande byråkrati.

Många norska akademiker oroar sig ändå för att dokumentation, kontroll och utvärderingar binder upp kompetens som hade kunnat användas bättre. Risken är också att de samverkansaktiviteter som inte belönas ekonomiskt kommer att upphöra.

Utvalget påpekar att det är viktigt att först prova hur modellen fungerar i pilotundersökningar innan beslut fattas om den närmare utformningen.

I den norska forskningspropositionen Vilje til forskning föreslås att alla statligt finansierade forskningsinstitutioner ska utveckla samverkans- och informationsstrategier från och med år 2006. Enligt utvalget kommer strategierna att göra det enklare för institutionerna att skaffa sig bra och mätbara tal för förmedling.

Förmedling definieras i förslaget som att vetenskaplig personal:
– kommunicerar vetenskapliga resultat, arbetssätt och hållningar till allmänheten
– kommunicerar desamma till brukare, dvs. sådana personer eller institutioner som behöver kunskapen i sitt arbete
– deltar i samhällsdebatten med forskningsbaserad argumentation.

Hela Formidlingsutvalgets rapport Sammen om kunnskap finns att läsa på www.uhr.no

Cissi Askwall

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *