I projektet CitizAir är tanken att en AR-upplevelse ska göra det möjligt för barn och vuxna att interagera med Stockholms luftkvalitet. Målet är att på ett lekfullt sätt öka invånarnas engagemang för luften omkring dem. Strax före jul fick förskolebarn och andra nyfikna testa en första version.
I projektet CitizAir vill vi skapa en dialog med stockholmarna om luftkvaliteten i deras stad. Målet är inte att skrämmas eller skuldbelägga, utan att få Stockholms invånare att fundera över vad luftkvalitet betyder för dem, vad de kan göra för att påverka luften som de och deras familjer utsätts för, och även hur man kan påverka på samhällsnivå.
Vi vill skapa engagemang på ett lekfullt sätt. Därför tar vi nu fram en interaktiv upplevelse i appformat där man i en AR-miljö (augmented reality) får interagera med luftpartiklar. Användarna får röra på kroppen, vifta bort skadligt kvävedioxid, eller dansa med syrgasmolekyler.
Appen är just nu i ett roligt skede där vi får utforska vad användarna gör då de interagerar med den. På Open House på KTH:s visualiseringsstudio VIC ställde vi ut och och lät barn och vuxna pröva en alfaversion. Det var roligt att se alla i rörelse, men också lärorikt för den fortsatta utvecklingen av appen. Till exempel var det tydligt att barnen kunde leka länge utan något särskilt mål, medan många vuxna uttryckte att de inom ramarna för appen skulle vilja få ett uppdrag att klara.
Några dagar efter Open House var det dags för ett till test, den här gången på Vintergatans förskola i Vallentuna. Innan själva testet hade vi ett samtal om luft. Vad luft är för något, var luft finns, vad vi använder luft till, om man kan se luft, om man kan känna luft, etc. Barnen berättade att vi måste andas annars dör vi, att luften kommer in genom skorstenen in på förskolan så att dom kan andas, och att om man badar hela dagen utan att andas så dör man.
Det är viktigt att göra den här typen av tester. Dels för att lära sig om vad som fungerar och vad som inte gör det, men även för att hämta energi och få inspiration och drivkraft att arbeta vidare mot projektets mål.
Efteråt skrev pedagogerna och berättade att barnen varit väldigt nöjda med spelupplevelsen. ”Ett roligt och perfekt spel”, enligt testpiloterna som också hade flera namnförslag på lager.
Det är viktigt att göra den här typen av tester. Dels för att lära sig om vad som fungerar och vad som inte gör det, men även för att hämta energi och få inspiration och drivkraft att arbeta vidare mot projektets mål.
/Joakim Rasmuson
Utvecklare och interaktionsdesigner i projektet CitizAir
Mer om CitizAir
CitizAir är ett samarbete mellan
- Kungliga Tekniska Högskolan (koordinator)
- SLB-analys, Miljöförvaltningen, Stockholms stad
- Vetenskap & Allmänhet
Projektet finansieras av forskningsrådet Formas.