Det finns ett stort gap mellan forskarvärlden och samhället. Men gapet kan överbryggas – om formella strukturer och individuella attityder förändras! VA föreslår regeringen att samverkan ska värderas och belönas och att indikatorer ska införas.
I en skrivelse till Utbildningsdepartementet inför arbetet med forsknings- och innovationspropositionen utvecklar VA sina förslag, som bygger på fem års studier av gränssnittet mellan vetenskap och samhälle.
Övergripande slutsatser från VA-studierna är att det finns ett gap mellan forskarna och allmänheten, att människor är intresserade av forskning när de berörs och ser nyttan av den och att såväl allmänhet som politiker, journalister och lärare är intresserade av mer forskarkontakt.
Fler möten mellan forskare och allmänhet behövs därför – där utgångspunkten är deltagarnas snarare än forskarnas intressen. Nya metoder för att diskutera kring forskning behöver utvecklas, liksom nya sätt att intressera unga för högre utbildning.
Lärarutbildningen är en viktig nyckel för att nå de unga. Att de nya lärarna får bättre insikt i vetenskaplig metod och större förståelse för forskningens roll i samhället är nödvändigt. Fler kontakter mellan skola och forskarvärld behövs också.
VA föreslår att samverkan ska värderas och belönas. Insatser både av enskilda forskare och på lärosätesnivå bör påverka resursfördelningen. De akademiska meriteringssystemen behöver reformeras så att kommunikation med omvärlden blir meriterande.
För att kunna förändra systemen krävs att samverkan kan mätas på ett tydligt sätt. VA föreslår därför att tydliga och mätbara indikatorer på samverkansarbete införs. Dessa förslag utvecklas i skrivelsen och det fullständiga förslaget finns som en bilaga till Resursutredningens slutbetänkande Resurser för kvalitet.
VA-skrivelsen Vetenskap angår alla! Samverkan i svensk forskningsstrategi
Resurser för kvalitet – SOU 2007:81
Att mäta samverkan – förslag till indikatorer vid resurstilldelning och akademisk meritvärdering
Cissi Askwall