EU-projektet EPiCS syftar till att öka allmänhetens engagemang i forskning genom att främja samskapande och dialog och integrera medborgarforskning med erfarhetsbaserat lärande i högre utbildning runt om i Europa.

Projektet, som involverar åtta partners från sju europeiska länder, kommer att undersöka hur studenter, forskare och samhällsmedlemmar gemensamt kan utforma forskningsprojekt för att ta itu med verkliga samhällsutmaningar. Det treåriga projektet finansieras av Erasmus+-programmet och löper från december 2024 till november 2027.
Genom att integrera medborgarforskning och Service-Learning inom akademin vill projektet främja tvärvetenskapligt lärande, stärka studenter och forskare i sin expertroll och samtidigt främja aktivt medborgarskap.
Projektets mål:
- Uppmuntra till samhällsengagemang inom forskning och akademin
- Främja tvärvetenskaplighet och Service-learning inom högre utbildning
- Utveckla en digital deliberativ arena för medborgarforskning och Service-leraning inom akademin
- Starta sex pilotprojekt inom medborgarforskning
- Skapa en verktygslåda och en handbok
Vetenskap & Allmänhet leder kommunikationsarbetet och ansvarar även för utvecklingen av en strategi för samskapande och dialog i projektet. Om du är intresserad av att veta mer om projektet, kontakta kommunikationsansvarig Lotta W Tomasson.
Projektpartners:
- Accreditation Council for Entrepreneurial and Engaged Universities (ACEEU), Tyskland
- Bene Futuro, Italien
- Chaperone, Portugal
- Vetenskap & Allmänhet, Sverige
- The Lucian Blaga University of Sibiu (ULBS), Runänien
- University of Camerino, Italien
- University of Thessaly, Grekland
- University of Twente, Nederländerna
