Många barn och unga saknar intresse för naturvetenskap och teknik. Samtidigt skriker arbetsmarknaden efter kompetens. Hur kan vi vända trenden?
Välkommen till ett seminarium där en ny undersökning om mellan- och högstadieelevers attityder till naturvetenskap och teknik som Vetenskap & Allmänhet har gjort i samarbete med Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademin (IVA) presenteras. Du kan delta på plats eller digitalt online.
Under seminariet lyfts olika perspektiv på hur vi kan förändra ungas relation till naturvetenskap och teknik. Experterter och en panel belyser och diskuterar frågor som:
- Grupptillhörighet och identitet: Hur påverkar sociala faktorer barns och ungas intresse för STEM?
- Att göra STEM meningsfullt: Hur kan vi koppla STEM till verkliga problem och utmaningar?
- Samverkan mellan olika aktörer: Hur kan vi skapa bättre samverkan mellan skola, näringsliv och civilsamhälle för att främja STEM?
Medverkande (fler tillkommer)
- Magnus Berggren, professor Linköpings universitet, styrgruppsordförande Framtidens Kunskapssamhälle och IVA-ledamot (Läs hans gästkrönika på VA-bloggen här.)
- Gustav Bohlin, Biträdande generalsekreterare och utredare Vetenskap & Allmänhet
- Johnny Häger, undervisningsråd, Skolverket
- Sara Jons, vd Ljungbergfonden
- Christer Näslund, Borlänge kommun
- Maria Persson Gulda, IVA-ledamot, teknikchef på H2 Green Steel
- Eleonora Svanberg, STEM-fluencer och doktorand i teoretisk fysik på universitet i Oxford
- Joakim Wernberg, Forskningsledare vid Entreprenörskapsforum och forskargruppschef vid Socioekonomiska Teknikstudier (SoeTech) vid Lunds universitet
Rapporten om mellan- och högstadieelevers attityder till naturvetenskap och teknik, är framtagen på initiativ av IVAs projekt Framtidens kunskapssamhälle. Projektet syftar tilll att göra STEM tillgängligt för fler barn och unga, främst från underrepresenterade grupper, och att alla barn och unga ska känna att STEM är både viktigt och meningsfullt.
Mer info och anmälan hittar ni här.