Utöka kunskapstriangeln med en dimension – så att det blir en kunskapspyramid! Det föreslår VA i ett inspel till EUs åttonde ramprogram för forskning och utveckling.
Hörnen i den så kallade kunskapstriangeln, en modell som introducerades under det svenska EU-ordförandeskapet, utgörs av utbildning, forskning och innovation. Genom denna samverkansmodell ska EU stå bättre rustat för att möta det som kallas för Grand Challenges – de stora globala utmaningarna. Triangeln väntas löpa som en röd tråd i det kommande åttonde ramprogrammet, som startar den 1 januari 2014.
Men för att klara av de stora samhällsutmaningarna krävs att hela samhället är med: beslutsfattare, andra samhällsaktörer och den breda allmänheten. Alla parter måste involveras i samtal om forskningens förutsättningar, risker och etiska dilemman. Därför föreslår VA i ett inspel till utbildningsdepartementet, som utformar Sveriges synpunkter inför FP8, att triangeln utökas och görs tredimensionell – en pyramid – där det fjärde hörnet utgörs av allmänheten.
VA föreslår också att omvärldsdialog definieras som en av de stora samhällsutmaningarna – en Grand Challenge. Att stimulera ungas intresse för kunskap och högre utbildning bör vara en uttalad del i detta.
Läs hela VAs inspel här.
Karin Hermansson