Nu startar ett europeiskt projekt som ska förenar medborgarforskning med Service-learning inom akademin för att tackla samhällsutmaningar.

Ett nytt treårigt Erasmus+-projekt, EPiCS (ENGAGE PEOPLE in CITIZEN SCIENCE), har lanserats med målet att stärka banden mellan högre utbildning och det lokala samhället. Genom att sammanföra medborgarforskning och Research Service-Learning (RS-L) vill EPiCS främja samskapande och tillämpade former av lärande och forskning.
I Sverige är termen Service-Learning ganska obekant för de flesta. I korthet handlar det om en pedagogisk metod där man genom volontärarbete i samhället integrerar utbildningen för ett mer erfarenhets- och hållbarhetsbaserat lärande.
Projektet samlar åtta partners från sju länder i ett socialt innovations-projekt där studenter, forskare och allmänheten tillsammans utformar forskningsprojekt för att ta itu med verkliga samhällsutmaningar. Genom detta samarbete vill projektet bidra till en mer engagerad akademisk praktik och ökat samhällsengagemang.
För att möta utmaningar som klimatförändringar, ojämlikhet och demokratiskt utanförskap krävs nya samarbetsmodeller mellan akademi, forskning och samhälle
– För att möta utmaningar som klimatförändringar, ojämlikhet och demokratiskt utanförskap krävs nya samarbetsmodeller mellan akademi, forskning och samhälle, säger Lotta W Tomasson, kommunikationsansvarig på Vetenskap & Allmänhet. EPiCS vill skapar förutsättningar för studenter, forskare och medborgare att samarbeta på ett meningsfullt sätt.
Utöver pilotprojekten kommer EPiCS att ta fram en verktygslåda, samskapande aktiviteter och öppna utbildningsresurser. Trots sitt fokus på akademiska miljöer har projektet ett bredare mål: att uppmuntra till mer inkluderande och informerat medborgarengagemang i hela Europa.