Var med och testa nytt lärarmaterial om jordhälsa

Skapad:

2025-02-20

Senast uppdaterad:

2025-04-09

Är du lärare inom STEM; naturvetenskap, teknik, biologi, kemi eller matematik? Vi söker nu lärare som vill testa och ge feedback på nya ämnesöverskridande lärarresurser om jordhälsa och därmed bidra till att skydda de livsnödvändiga ekosystemtjänster våra jordar förser oss med.

Grundfoto: Gustaf Waesterberg

Materialet är främst anpassat för högstadiet och gymnasiet men kan användas i åldersspannet 11-18 år. Testen ska ske under vår- eller höstterminen 2025.

Kort beskrivning av de fyra lärarscenarier som ska testas:

Scenario 1: Utforska jord: ämnesöverskridande lärande inom STEM

Innehåll: Jordens sammansättning, maskkompost, pH-värden, dataanalys, diagram över jorddata, erosion
Ålder: 11–13 år
Förberedelsetid (totalt): 6 timmar
Fördelat på ämnen:

  • Matematik och fysik: 2 timmar
  • Biologi och kemi: 4 timmar

Lektionstid: 4 lektioner á 50-55 min

Scenario 2: Livet under våra fötter

Innehåll: Jordens sammansättning, biologisk mångfald, naturens kretslopp, matematisk modellering
Ålder: 11–13 år
Förberedelsetid (totalt): 5 timmar
Fördelat på ämnen:

  • Biologi och kemi: 3 timmar
  • Matematik och fysik: 2 timmar och 10 minuter

Lektionstid: ~3,5 timmar

Scenario 3: SOS – Rädda våra jordar!

Innehåll: Hotade jordar, markskötsel, samspel mellan människa och miljö, vattenerosion
Ålder: 15–18 år
Förberedelsetid: 2–3 timmar
Lektionstid: ~ 6 timmar totalt men varje lektion kan genomföras separat.
Fördelat på ämnen:

  • Geografi: 4,5 timmar
  • Biologi: 1,5 timme (digital laboration) eller 1 vecka (laboration i klassrummet)

Scenario 4: Jorddetektiver

Innehåll: Jordegenskaper, bördighet, hållbara skötselmetoder, tillämpningar av geografiska informationssystem (GIS)
Ålder: 14–16 år
Förberedelsetid (totalt): 3 timmar
Fördelat på ämnen:

  • Geografi: 1 timme
  • Biologi och geologi: 2 timmar

Lektionstid: 5 lektioner á 55 minuter

  • Geografi: 3 lektioner
  • Biologi och geologi: 2 lektioner

Låter detta spännande för dig och/eller ditt lärarlag? Anmäl ert intresse och eventuellt scenario ni är intresserade av att testa, mejla Maria Jacobson på Vetenskap & Allmänhet senast den 30 april. Först till kvarn!

Läs mer om Vetenskap & Allmänhet och vår roll i EU-projektet LOESS och hur vi kan öka kunskapen och förståelsen om vikten av jordhälsa här.

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Maria Jacobson

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *