Andelen gymnasieelever som går naturvetenskaps- och teknikprogrammen varierar stort mellan Sveriges kommuner. Satsningar som kommunerna gör för att öka ungdomars teknikintresse har betydelse. Det visar en ny rapport som Vetenskap & Allmänhet (VA) och Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) har gjort.
Rapporten Naturvetenskaps- och teknikprogrammen – för vem och var? redogör för andelen elever på nationell -, läns- och kommunnivå. Den ger också exempel på kommuner som gjort betydande insatser för att behålla eller öka ungdomars intresse för att läsa naturvetenskap eller teknik på gymnasiet.
Stora skillnader mellan kommuner
Andelen elever som läser naturvetenskaps- och teknikprogrammen i Sverige har ökat med 1,2 procentenheter mellan läsåren 2013/14 och 2021/22, från 20,0 till 21,2 procent. Andelen elever varierar dock stort mellan kommunerna: från 1,2 till 26,2 procent för naturvetenskapsprogrammet och mellan 0,5 och 17,0 procent för teknikprogrammet.
I vissa kommuner syns även stora förändringar över tid. I Ystad och Lindesberg har till exempel andelen elever på naturvetenskapsprogrammet ökat kraftigt medan andelen elever på teknikprogrammet ökat i exempelvis Jokkmokk, Fagersta och Åtvidaberg.
Inkomst- och utbildningsnivå påverkar
Andelen elever på programmen är till viss del kopplat till medianinkomsten och utbildningsnivån hos kommuninvånarna. I kommuner med högre medianinkomst och större andel invånare med eftergymnasial utbildning är andelen elever på naturvetenskaps- och teknikprogrammen högre. Tydligast är mönstret för naturvetenskapsprogrammet. I rapporten görs nedslag i kommuner som bryter detta mönster, till exempel Övertorneå och Torsby.
Kartläggningen visar att lokalt engagemang, satsningar och samverkan har betydelse för att öka ungdomars teknikintresse.
Få tjejer på teknikprogrammet
19 procent av eleverna på teknikprogrammet var tjejer läsåret 2021/22. Skillnaderna är dock stora mellan kommunerna, och varierar mellan 8 procent i Solna, och som mest 37 procent i Östhammar. I rapporten görs nedslag i Borlänge och Gävle som båda har en hög andel tjejer på teknikprogrammet. Det kan bero på att kommunerna gör en rad satsningar för att öka intresset för teknik och naturvetenskap generellt bland unga. I Gävle finns också tekniksommarskolor och aktiviteter som riktar sig särskilt till tjejer.
Kommuner kan boosta teknikintresse
Att välja gymnasieprogram är en komplex process. Det är svårt att ange en enskild orsak till att andelen elever på teknik- eller naturvetenskapsprogrammet ökar i en kommun. Men kartläggningen visar att lokalt engagemang, satsningar och samverkan har betydelse för att öka ungdomars teknikintresse.
Martin Bergman och Gustav Bohlin, utredare vid VA, har sammanställt rapporten tillsammans med IVA.
– Att främja intresset för naturvetenskap och teknik bland ungdomar gör skillnad! Vi hoppas att rapporten kan leda till informerade diskussioner om hur kommunerna kan få fler ungdomar att intressera sig för de här programmen, säger Martin Bergman.
Exempel på satsningar:
- Stärkta resurser till skolan, lärarfortbildning och behöriga lärare.
- Stöd från kommunen för att möjliggöra studiebesök och aktiviteter utanför skolan.
- Att använda materialet Naturvetenskap och teknik för alla (NTA) i grundskolan.
- Teknikcollege – en regional samverkansplattform där kommuner, skolor och företag samverkar.
- Samverkan med Science Center, näringsliv och/eller lärosätet på orten.
- Tekniksommarskolor och tema-prao med teknikfokus för tjejer.
Rapporten presenterades på ett seminarium på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien den 17 februari 2023. Ta del av seminariet ovan eller här.