Vad är egentligen akustik? Finns det en koppling mellan ljudmiljö och inlärning? Har nya skolor bättre akustik än gamla? I höst kan tusentals svenska elever vara med i en forskningsstudie om akustik.
Förra årets massexperiment där skolklasser mätte koldioxidhalten i inomhusmiljön var en succé. I år bjuder ForskarFredag in Sveriges högstadie- och gymnasieskolor att medverka i ett akustikförsök.
Eleverna ska med en enkel metod mäta akustiken i sitt klassrum. Resultaten rapporteras in och jämförs sedan med skolor runt om i Sverige.
– I akustikförsöket är ungdomarna med och utvecklar ny kunskap. Forskarna får nya data och eleverna får praktisk erfarenhet av en forskningsmetod, säger Lotta Tomasson, projektledare för ForskarFredag Sverige.
Akustikförsöket är utvecklat av Dansk Naturvidenskabsformidling i samarbete med Syddansk Universitet. Kerstin Persson Waye, professor vid avd. samhällsmedicin och folkhälsa på Göteborgs universitet, står för utformningen av det svenska försöket och analyserar resultaten.
Försöket samordnas av Vetenskap & Allmänhet och är en del av vetenskapsfesten ForskarFredag. Läs mer om försöket här.