Nyskapande forskningskommunikation på ForskarFredag i Göteborg

Skapad:

2009-10-02

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Jag avslutade mitt inlägg förra fredagen med att skriva att jag besökt ”Seamhack” i Göteborg. Detta kvällsevenemang arrangerades av Vetenskapsfestivalen som en del av ForskarFredag.

När jag kom vid 19-tiden var det en sjudande aktivitet i lokalen på Stadsmuseet. Rader av symaskiner stod uppställda. Där fanns drivor av material (pärlor, band, tyger, garn, nitar…) att inspireras av och välja bland. I ett hörn låg en stor klädhög där man fick botanisera om man inte hade något eget plagg med sig att sy på. I ett annat hörn var det ”Swap-O-Rama”, där man kunde byta sina gamla avlagda kläder med andra.

Vad i allsin dar har då en syjunta för ungdomar med forskning att göra? Jo, det visade sig snart. För tog man en paus – eller tog med sig sitt handarbete – berättade Otto von Busch, som nyligen doktorerat vid Högskolan för Design och Konsthantverk (HDK) vid Göteborgs universitet, om ”hacktivism” i hörsalen precis intill. Det var ett mycket engagerat, roligt och spännande föredrag om mode och design, om protester och politisk aktivism mot modeindustrin och vad som menas med ”hacktivism”. En ”hacktivist” hackar alltså inte datorer utan kända designers kreationer. Virka dig till exempel en ”kopia” av den där dyra Gucciväskan! Eller återanvänd dina gamla tråkiga kläder, sy om och dekorera dem med inspiration av någon berömd designer.

Otto von Busch talar om ”engaged fashion” – fritt översatt att vi konsumenter engagerar oss och tar del i modedesign. Eller som det står i beskrivningen på HDK/GU: ”en designerroll som experimenterar med hur mode kan hackas, bändas, trimmas och delas mellan många, som en form av social design och politisk aktivism”. Han liknade denna hacktivism vid ”fanfiction”, dvs. fans som skriver in sina egna historier inuti de stora, beundrade, berättelserna i t.ex. filmer eller böcker.

När Otto inte stod på scenen och pratade var han med bland symaskiner och tyghögar, hjälpte till med idéer och svarade på frågor. På lördagen skulle kreationer som skapats under kvällen visas upp på Bokmässan! Då var jag inte kvar, men Kunskapsbloggen kommenterar.

Hemsidan >Self_passage< innehåller en hel del information om forskningsprojektet. Jag fick också ett ex av pocketutgåvan (!) av Ottos doktorsavhandling, ”Fashion-able: Hacktivism and Engaged Fashion Design”. Den är späckad med bilder. Tanken – berättade han för mig – med pocketversionen är att även de som inte gillar att läsa mycket text ska kunna ta till sig innehållet genom bilder och bildtexter. För i den här branschen läser folk helst inte alls, sa han…

Det kallar jag målgruppsanpassad forskningskommunikation!

Kontakt

Cissi Billgren Askwall

[email protected]

Kommentarer om “Nyskapande forskningskommunikation på ForskarFredag i Göteborg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *