Sveriges framtida konkurrenskraft är beroende av att fler utbildar sig inom STEM, men i stället ser vi att andelen unga som väljer den inriktningen på gymnasiet minskar. Välkommen till vår medlem IVAs seminarium där vi tittar närmare på grundskolans betydelse i intresset för matematik, naturvetenskap och teknik.
Sveriges framtida konkurrenskraft är beroende av att fler utbildar sig inom matematik, teknik och naturvetenskap, men i stället ser vi att andelen unga som väljer den inriktningen minskar. Svensk grundskola brottas idag med två problem när det kommer till de så kallade STEM-ämnena (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Dels att en alltför stor andel av eleverna redan tidigt tappar intresset för ämnena, dels att de elever som bibehåller intresset inte förses med tillräckliga grundkunskaper för att klara kraven som sedan ställs på gymnasienivå.
Diskussionerna om grundskolan i Sverige handlar oftast om begränsade resurser, men inom STEM-området kan speciellt otydliga kursplaner lyftas som en central svaghet. Otydlighet och brister i kvantitativt innehåll i kursplanerna gör att många elever har svårt att förstå vad en naturvetenskaplig utbildning innebär, eller upplever att det är för svårt för dem. Dessutom finns en kraftig social snedfördelning: elever med föräldrar som har en akademisk bakgrund kan oftare få både kvantitativ grund och motivation i hemmiljön, medan elever som måste förlita sig helt på skolan inte ges motsvarande utbildning.
För att vända trenden behöver grundskolan tydligare och mer kvantitativa läroplaner, och resurser för att stödja lärarna. Flera länder i världen har strategier för at säkra kompetensförsörjningen inom matematik, naturvetenskap och teknik som börjar redan i grundskolan. Det behövs också här, med målet att förbereda fler elever för avancerade utbildningar och bredda rekryteringen inom STEM. Att vi lyckas med det är helt avgörande för Sveriges framtida välstånd och konkurrenskraft.
Välkommen till ett seminarium där vi tittar närmare på utmaningarna – och de nödvändiga vägarna framåt.
Medverkande talare (fler tillkommer):
- Ola Helenius, professor vid Institutionen för didaktik och pedagogisk profession, Göteborgs universitet
- Ann-Marie Pendrill, professor emeritus Institutionen för fysik, Göteborgs universitet och Nationellt resurscentrum för fysik, Lunds Universitet
- Gustav Blix, policyexpert kompetensförsörjning, Svenskt Näringsliv
- Maria Anvret, IVAs Temaråd Kunskap i världsklass, IVAs avd. Bioteknik
- Jonas Nycander, professor vid Meteorologiska institutionen, Stockholms universitet, IVAs avd. Teknikens grunder och gränsområden
- Anna Ekström, tidigare Utbildningsminister, IVAs avd. Företagande och ledarskap
- Åsa Johansson Palmkvist, utredare,Vetenskap och Allmänhet
Ulrika Björkstén, moderator och generalsekreterare, Vetenskap och Allmänhet