Välkommen till ett digitalt samtal om forskning och skolundervisning! Hur kan man som lärare prata om forskning med sina elever, och hur hittar man forskning om sin egen undervisning? Webbinariumet kommer att vara interaktivt med möjlighet att ställa frågor och tycka till.
Undervisningen i förskolan och skolan ska enligt skollagen vila på vetenskaplig grund, men vad betyder det i praktiken och hur kan man som lärare förhålla sig till det?
ForskarFredag vill belysa hur forskning går till och vad forskare gör och i till exempel Låna en forskare träffar forskare elever i klassrummet eller online för ömsesidigt utbyte av varandra.
Under seminariet pratar vi om hur man kan använda dessa möten för att ge eleverna kunskap om den vetenskapliga processen och i förlängningen tilltro till forskningens roll i samhället.
Hur tillvaratar vi elevernas nyfikenhet om forskning och skapar en grund för högre utbildning och kunskapssökande?
Medverkande
- Karin Stolpe, universitetslektor, Linköpings universitet
- Karin Åmossa, samhällspolitisk chef, SULF- Sveriges universitetslärare och forskare
- Inga Blomqvist, förstelärare, Grundskolan Metapontum
Moderator:
Gustav Bohlin, biträdande generalsekreterare Vetenskap och Allmänhet
Tid
Torsdagen den 19 september, kl 15-16
Målgrupp
Lärare, för alla årskurser
Plats
Online, via zoom. Anmäl dig formuläret längst ner sidan.
Länk skickas ut inför mötet
Arrangör
SULF – Sveriges universitetslärare och forskare
Anmäl dig här