Forskning i vardagen syngligörs under årets ForskarFredag

Skapad:

2024-08-30

Senast uppdaterad:

2024-09-25

Hemma i köket, på väg till skolan eller på jobbet – i princip överallt är vi omgivna av produkter och idéer som bygger på forskning. En del syns tydligt, medan andra kan vara så vardagliga att vi knappt tänker på den forskning som döljer sig där bakom. Det vill årets ForskarFredag ändra på!

Under en vecka i höst skapar ForskarFredag mötesplatser och dialog mellan forskare och allmänhet för att fler ska få chansen att upptäcka hur forskning går till och hur roligt, spännande och vardagsnära det kan vara. Det kommer att gå att delta i kostnadsfria programpunkter på 27 orter. Bland annat går det att avsluta veckan med “science after work” i Östersund, Sundsvall och Borlänge, gå på skogsparty i Umeå och testa experiment på en mängd olika platser runt om i landet. Flera aktiviteter går också att delta i oberoende av plats, som ett rymdforskningsquiz, en förmiddag för att spräcka myten om forskare eller ett webbinarium om källkritik.  

Årets tema är just “Forskning i vår vardag”. Det syns i flera av aktiviteterna. Som på Dalenium i Falköping, där forskaren Jerker Fick berättar om kemikaliers effekter och påverkan på omgivningen. Jerker har bland annat undersökt läkemedel som hittats i spindlar och hur fiskar verkar bli modigare och glupskare av vissa läkemedel.

I Skövde invigs fotoutställningen “Kom närmare forskning” under fredagen, som vill väcka nyfikenhet för forskning genom att visa upp ögonblick som på lekfulla sätt berättar något om mänsklighetens strävan efter att göra världen till en bättre plats. 

På Vetenskapens Hus i Stockholm utforskas en känsla som de flesta av oss upplever någon gång i livet, nämligen oro. Men vad är oro egentligen? Hur uppstår den, och varför kan den ibland kännas överväldigande? Det kan klasserna som anmäler sig till “Vad är poängen med oro” lära sig mer om och diskutera med Erik Andersson, psykolog och forskare vid Karolinska Institutet.

Alla programpunkter samlas i festivalprogrammet, som i år rymmer långt fler än 100 aktiviteter. Det finns också flera platsoberoende aktiviter.

Budskap i skolelevers vardag undersöks

​​Varje år arrangerar ForskarFredag även ett medborgarforskningsprojekt där deltagarna är med och bidrar till riktig forskning. Årets projekt har en koppling till elevers skolvardag. I ”Vad säger skolans väggar?” undersöker elever runt om i landet språkets plats i skolan genom att fota affischer, teckningar, graffiti och skyltar i skolans lokaler och reflektera över budskapet bakom.

Vilka språk får ta plats i skolans miljö och på vilka sätt?

Charlotte Engblom, Uppsala universitet, kommer tillsammans med Mona Blåsjö, Stockholms universitet, att analysera materialet. 

– Jag är väldigt nyfiken på hur textlandskapet i skolan ser ut idag. Vilka budskap anses vara så viktiga att de finns på tryckta skyltar och vilka utgår mer från uppkomna behov och produceras av lärare och elever? Hur samspelar bilder med skrift? Vilka språk får ta plats i skolans miljö och på vilka sätt? Det är några av de frågor som vi kommer att kunna belysa med hjälp av skolklasserna som deltar, säger Charlotte Engblom.

Låna en forskare

För minst 225 skolklasser väntar spännande besök i klassrummet. De har alla valt att boka någon av de drygt 70 forskare som deltar i höstens omgång av låna en forskare. Under besöken, som brukar vara knappt en timme långa, berättar forskaren om sin forskning eller vägen till yrket och svarar på elevernas frågor.

För att så många skolor som möjligt ska kunna låna forskare erbjuds besöken både på plats och digitalt. Och lånen sker verkligen över stora delar av landet. Boden, Nässjö och Kristianstad är några av de drygt 30 orter som kommer att få besök.

Genom att vara med i Låna en forskare hoppas jag kunna inspirera andra att vilja veta mer.

Cecilia Engdahl, forskare vid Göteborgs universitet och ledamot i Sveriges Unga Akademi, ska träffa fem lågstadieklasser online. Hon kommer att berätta om sin forskning om skelett och förklara hur skelettet fungerar, men även låta eleverna ställa precis vilka frågor de vill om kroppen.

Varför är du med i Låna en forskare?

– Jag har alltid varit nyfiken och velat veta mer. Genom att vara med i Låna en forskare hoppas jag kunna inspirera andra att också vilja veta mer. Dessutom är det otroligt kul att få prata med barn och ungdomar som jag annars aldrig skulle träffa och att få dela min passion för skelett och forskning – det är ju faktiskt ganska fascinerande med ben!

Vad tror du att du kommer att få för frågor?

– Jag är beredd på allt från frågor om vad som finns i kisset till varför mamma säger att man inte ska bada när man är kall. Och det är precis det som är så spännande – att få tänka snabbt och att få chans att förklara att man faktiskt inte vet allting, säger Cecilia Engdahl.

Europeiskt samarbete

Nytt för i år är att det även går att låna en internationell forskare under själva fredagen. Just nu går det att boka in ett digitalt möte med Matthieu Moncan som forskar vid irländska University of Galway om hur bröstcancer och cellstress hänger ihop.

Det beror på att ForskarFredag är en del av det europeiska samarbetet European Researchers’ Night and Reseachers at Schools. Förra året deltog över 2 miljoner personer i de aktiviteter som anordnades i 23 länder under European Researchers’ Night.

ForskarFredag samordnas nationellt av föreningen Vetenskap & Allmänhet sedan 2006. Grundtanken är att utmana stereotypa föreställningar om forskare genom att skapa mötesplatser för samtal med forskare från alla vetenskapsfält.

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *