Teknikdelegationens betänkande Vändpunkt Sverige har varit ute på remiss. I går lämnade VA in sitt remissvar, där vi instämmer i delegationens slutsats att vuxenvärlden måste bli mer lyhörd för vad ungdomar tycker och efterfrågar. Samtidigt påpekar vi att vi vill starkare betona vikten av direkta möten och dialog – till exempel genom att låta forskare möta både elever och lärare i skolan.
Men barn och ungdomar har också en fritid utanför skolan! Det behövs också andra arenor för möten, dialog och informellt lärande. Därför skriver vi i vårt remissvar att vi är förvånade över att science centers inte nämns i betänkandet över huvud taget.
Vi skriver också att vi är mycket positiva till att målgruppen, dvs. ungdomar, var väl representerad i delegationen genom tre unga ledamöter. Det är tyvärr alltför ofta som ungdomarna lämnas utanför diskussioner om hur de ska nås och hur deras intresse kan väckas.
För några dagar sedan lämnade VA också in synpunkter inför EUs kommande åttonde ramprogram, som startar 2014. Där föreslår vi att den s.k. kunskapstriangeln (forskning-innovation-utbildning) utökas med en dimension, så att dialog med allmänheten kommer med i figuren och blir till en kunskapspyramid. Omvärldsdialog ska inte blandas ihop med utbildning!
Vidare tycker vi att omvärldsdialog (public engagement) borde identifieras som en av de s.k. stora samhällsutmaningarna, Grand Challenges. Ungdomars vikande intresse för högre utbildning, särskilt inom naturvetenskap och teknik, är en utmaning för hela EU om visionen Innovation Union ska infrias.
Läs mer, och ladda ner hela vårt inspel, här.
/Karin Hermansson