Unikt projekt undersöker vad graffiti i skolan kan lära oss om demokratin

Skapad:

2024-08-30

Senast uppdaterad:

2024-08-30

Skyltar, anslag och konst täcker skolans väggar, men vem riktar de sig till, vem är avsändaren, och hur samspelar budskapen med skolans demokratiska uppdrag? Det ska forskare och elever undersöka tillsammans under hösten. Nu startar medborgarforskningsprojektet Vad säger skolans väggar? på skolor runt om i landet.

I projektet Vad säger skolans väggar? hjälper elever forskare att undersöka hur skolans demokratiska uppdrag samspelar med språkliga och visuella budskap i skolmiljön. Genom ny kunskap vill man vända en oroande trend, som bekräftades när årets ungdomsbarometer visade att ungas förtroende för demokratin minskar.

– För att stärka ungas tilltro till demokratin och samhällets institutioner måste vi stärka deras känsla av delaktighet i skolan, där de möts och vistas varje dag. I skolans uppdrag ingår att erbjuda elever inflytande över sitt lärande och stärka förmågor som berör demokrati, normer, värden och rättigheter. Vi vill undersöka hur det uppdraget rimmar med budskapen på skolans väggar, berättar David Borgström, projektledare på föreningen Vetenskap & Allmänhet.

Hundratals elever hjälper forskare

Under perioden 1 september – 15 oktober kommer ett tjugotal skolklasser i låg- och högstadiet att fotografera och analysera skyltar, anslag, teckningar, graffiti, klotter och annat längs väggarna i sina skolor. Bland klasserna finns skolor från norr till söder, öster till väster, storstad till landsort. Forskarna som leder studien heter Charlotte Engblom, lektor i didaktik med inriktning svenska och docent i svenska språket vid Uppsala universitet och Mona Blåsjö, professor i svenska vid Stockholms universitet.

– Forskningsområdet kallas schoolscapes, efter engelskans landscape. Här föreställer man sig skolan som ett landskap fyllt av språkliga och visuella budskap, som elever och lärare omges och påverkas av och som går att utforska genom att analysera skyltar, bilder och konst. Den här typen av forskning har inte bedrivits i så stor skala i Sverige, så det här blir något nytt, unikt och spännande, menar Mona Blåsjö.

– Jag är väldigt nyfiken på hur textlandskapet i skolan ser ut i dag. Vilka budskap anses vara så viktiga att de finns på tryckta skyltar och vilka utgår mer från uppkomna behov och produceras av lärare och elever? Hur samspelar bilder med skrift? Vilka språk får ta plats i skolans miljö och på vilka sätt? Det är några av de frågor som vi kommer att kunna belysa med elevernas hjälp, resonerar Charlotte Engblom.

Nya perspektiv – för både forskare och elever

Utöver att ta fram ny vetenskaplig kunskap har projektet som mål att öka medvetenheten bland elever och personal om hur budskap i skolan relaterar till skolans uppdrag, liksom till de rättigheter och skyldigheter skolan har i uppgift att upprätthålla.

– Det som är så bra med medborgarforskning är att den är ömsesidigt berikande. Elevernas perspektiv är värdefulla för forskarna, och genom sitt deltagande får eleverna nya perspektiv och tankesätt som gör att de själva kan vara med och utforma skolans språkliga och visuella landskap, något som i förlängningen kan göra skolan till en mer öppen, jämlik och inkluderande plats, säger David Borgström.

Massexperimentet Vad säger skolans väggar? genomförs inom ramen för vetenskapsfestivalen ForskarFredag och är ett samarbete mellan forskare inom språk- och utbildningsvetenskap vid Stockholms universitet och Uppsala universitet, och den ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet.

Vill du veta mer om projektet?
Kontakta: David Borgström via [email protected]

Läs mer

Kontakt

David Borgström

Tel 070 740 18 56

[email protected]

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *