Mest trovärdiga nyheter från etablerade medier. Så såg det politiska nyhetsflödet ut hos svenska tonåringar under valveckan. I dag presenteras preliminära resultat från Nyhetsvärderaren Valspecial vid ett seminarium på Sveriges Radio.
– Det känns förstås bra att ungas nyheter inte dominerades av alternativa fakta från trollfabriker. Men visst hittade de en och annan svajig politisk nyhet också, säger forskningsledaren Thomas Nygren, docent i historia vid Uppsala universitet.
I Nyhetsvärderaren Valspecial hjälpte 2 500 gymnasieelever forskare att granska nyheterna i sina nyhetsflöden inför valet. Tillsammans granskade eleverna 1790 nyheter. Preliminära resultat visar att Aftonbladet var källan för nästan en tredjedel av nyheterna, följt av Expressen, SVT/SR, DN/SvD och nyhetssajten Nyheter24. Av dessa fick nyheter från SVT/SR högst betyg för sin trovärdighet (se figur 1).
Bland elevernas granskningar fanns även ett mindre antal icke trovärdiga nyheter, från sajter som Infowars, Fria Tider och Flashback.
Sjukvård, miljö och utbildning engagerade
I en inledande enkät fick eleverna ange vilka valfrågor som intresserade dem mest. De fem frågor som hamnade överst var sjukvård, miljö, skola/utbildning, invandring, samt jämställdhet/HBTQ-frågor. En jämförelse med vad de hittade i sina flöden tyder på att mediebevakningen överlag inte helt svarade mot deras intressen (figur 2).
Verktyg för källkritik
Eleverna granskade sina nyheter med hjälp av ett digitalt verktyg, som guidade dem steg för steg i granskningsprocessen. På så vis fick de lära sig en forskningsbaserad metod för källkritik på nätet, samtidigt som de bidrog till forskning om vilka nyheter unga tar del av.
– Nu ska vi titta närmare på resultatet, bland annat för att se hur trovärdigheten varierar mellan olika valfrågor. Vi vill också undersöka om Nyhetsvärderaren har hjälpt eleverna att utveckla sin källkritiska förmåga, säger Thomas Nygren.
Nyhetsvärderaren Valspecial är ett samarbete mellan ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet, Uppsala universitet och forskningsinstitutet RISE Interactive. Projektet finansieras av Vinnova och Uppsala universitet.
Thomas Nygren presenterar idag preliminära resultat från projektet vid Sveriges Radios frukostseminarium: Eftervalsanalys 2018 – så lyckades medierna nå unga
För mer information, se www.nyhetsvarderaren.se eller kontakta Fredrik Brounéus, projektledare för Nyhetsvärderaren Valspecial, [email protected].