I omvärlden har falska nyheter använts för att påverka politiska val. Vad kommer att dyka upp i våra svenska nyhetsflöden, när valdagen nu närmar sig? Nästa vecka får forskare hjälp av tiotusen elever som ska granska politiska nyheter i slutspurten inför valet.
– Vilka valfrågor rapporteras oftast? Hur trovärdiga är nyheterna? Var kommer de ifrån? Dessa frågor, och fler, hoppas vi kunna besvara med elevernas hjälp, säger Thomas Nygren, docent i historia vid Uppsala universitet och forskningsledare i Nyhetsvärderaren Valspecial.
I projektet samarbetar forskare, lärare och elever för att tillsammans undersöka vilka nyheter som rör sig i svenska tonåringars nyhetsflöden inför valet. Samtidigt utvecklas ett verktyg för att lära elever källkritik i digitala medier.
Med hjälp av verktyget granskar eleverna nyheter på ett vetenskapligt sätt, och deras granskningar lagras i en databas. På så vis får de både träning i att källkritiskt granska nyheter, och bidrar till vetenskaplig kunskap om vilka nyheter unga tar del av.
– Källkritik är avgörande för att vi ska få en mer faktabaserad och nyanserad samhällsdebatt. På sikt vill vi därför göra Nyhetsvärderaren tillgänglig även för allmänheten, säger Cissi Askwall, generalsekreterare för Vetenskap & Allmänhet, som koordinerar Nyhetsvärderaren.
Nyhetsvärderaren Valspecial är ett samarbete mellan ideella föreningen Vetenskap & Allmänhet, Uppsala universitet och forskningsinstitutet RISE Interactive, som leder den tekniska utvecklingen av verktyget. Projektet finansieras av Vinnova och Uppsala universitet.
För mer information, se www.nyhetsvarderaren.se eller kontakta Fredrik Brounéus, projektledare för Nyhetsvärderaren Valspecial, [email protected].
I september 2017 genomfördes den första delen av Nyhetsvärderaren som ForskarFredags massexperiment. Resultaten visade att unga i första hand läser och delar trovärdiga “hårda” nyheter (t.ex. olyckor och brott; politik och samhällsinformation – jämfört med “mjuka” nyheter som t.ex. kultur och nöje; hälsa och livsstil) från etablerade medier. Läs den populärvetenskapliga rapporten här.