Svenska elever övar källkritik i unikt forskningsprojekt

Skapad:

2017-05-15

Senast uppdaterad:

2023-08-11

Falska nyheter har diskuterats flitigt på senare tid. Men vilka nyheter rör sig i ungas digitala flöden? Och hur trovärdiga anser ungdomarna att nyheterna är? Detta ska forskare och elever för första gången ta reda på i ForskarFredags massexperiment 2017 – Nyhetsvärderaren.

– Med elevernas hjälp kan vi genomföra forskning som annars inte vore möjlig. Såvitt vi vet blir detta världens första, och största, undersökning av ungas syn på trovärdigheten i deras egna nyhetsflöden, säger Thomas Nygren, forskare vid Uppsala universitet.

I massexperimentet Nyhetsvärderaren kommer forskare och elever att studera vilka nyheter som rör sig i ungas digitala nyhetsflöden. Med hjälp av ett digitalt verktyg kategoriserar och bedömer eleverna nyheternas trovärdighet på ett vetenskapligt sätt. Genom att delta i massexperimentet bidrar lärare och elever till nyskapande forskning om nyhetsspridning i digitala medier samtidigt som de tränar sig på att hantera information vetenskapligt och källkritiskt.

Verktyg för bred användning

– Forskning om källkritik har visat att det är svårt att tolka nyheter, oavsett om man är barn, vuxen eller till och med professor. Därför håller vi på att utveckla ett verktyg som lär ut en forskningsbaserad metod att bedöma nyheters trovärdighet, säger Thomas Nygren, som i projektet samarbetar med kollegor vid Stanford-universitetet i USA.

Med verktyget, som kan köras till exempel på dator eller surfplatta, får eleverna bland annat syna avsändare, bevis och vad andra källor säger om samma nyhet. Målet är att det i framtiden ska kunna användas brett för undervisning och forskning, både i Sverige och internationellt. Under våren har en tidig version av verktyget pilottestats av ett tiotal klasser i Uppsala, Stockholm och Gävle. För design står forskningsinstitutet RISE Interactive i Stockholm.

Tillfälle att forska på riktigt

Massexperimentet koordineras av Vetenskap & Allmänhet och är en del av vetenskapsfesten ForskarFredag, som arrangeras den sista fredagen i september varje år. Syftet är att visa hur spännande och vardagsnära forskning kan vara, och att forskare är vanliga människor med ovanligt spännande jobb. Lärare kan anmäla sina klasser till experimentet via ForskarFredags webbplats.

– Nyhetsvärderaren ger ungdomar möjlighet att träna sin förmåga att källkritiskt granska nyheter, samtidigt som de får prova på riktig forskning tillsammans med forskare, säger Lena Söderström, projektledare för ForskarFredag Sverige.

ForskarFredag är en del av European Researchers’ Night och firas i år den 29 september i Blekinge, Borås, Dalarna, Eksjö, Falköping, Gävle, Göteborg, Halland, Huddinge, Jönköping, Kalmar, Karlstad, Lidköping, Luleå, Lund, Malmö, Piteå, Skellefteå, Skövde, Stenstorp, Stenungsund, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Trollhättan, Umeå, Uppsala, Västerås, Öland, Örnsköldsvik och Östersund.

Läs mer på www.forskarfredag.se

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *