Hur ökar man intresset för kemi? På Kemins Dag den 9-10 oktober genomförs Sveriges största kemiexperiment på skolor och science centers runt om i landet. På schemat står tillverkning av enkla rapsoljelampor och koksaltbatterier som ger tillräcklig energi för att tända en lysdiod. Med vårt Kemins Dags-material ger vi 110 000 barn och unga chansen att experimentera.
När mina söner var små arrangerade jag alltid en kemishow på deras födelsedagskalas. En uppskattad aktivitet som många av deras kompisar pratade länge om efteråt. Ändå har ingen av dem valt att bli kemist!
Även bland andra unga är intresset lågt för att studera kemi och andra naturvetenskapliga ämnen. Vad beror det på och vad kan vi göra åt det? Det är några av de frågor som jag brottas med i min dagliga gärning på IKEM – Innovations- och kemiindustrierna.
Vi som gillar kemi tror gärna att det är den negativa samhällsdebatten som är problemet. Av den kan man nästan få intrycket att kemikalier är synonymt med gift. Varför ska man då ägna sig åt kemi och åt att framställa nya kemikalier?
En nyligen publicerad undersökning från Royal Society of Chemistry, Brittiska Kemistsamfundet, visar dock att människor inte alls är så negativa. De flesta tycker att fördelarna som kemin ger samhället uppväger riskerna.
Däremot är många människor osäkra på vad kemister egentligen gör. De ser inte hur kemi är relevant för dem själva. De har få kontaktytor mot kemi och vet lite om vilken roll kemitekniken spelar i olika branscher och vetenskaper.
Många människor osäkra på vad kemister egentligen gör. De ser inte hur kemi är relevant för dem själva.
Det här tycker vi på IKEM att vi måste ändra på. Vi vill bli bättre på att berätta om hur viktiga kemin och kemitekniken är för samhällsutvecklingen. Samtidigt vill vi ge fler elever chans att verkligen få experimentera, att själva få testa kemins möjligheter. För 13:e året i rad förser vi därför lärare och science centerpedagoger runt om i landet med material till en riktigt spännande kemilektion.
Vi lägger särskild vikt vid att kemiexperimenten ska ha anknytning till barnens verklighet. I år är det internationella ljusåret och Kemins Dags-paketen innehåller därför två experiment på temat ljus. Eleverna får tillverka rapsoljelampor och klassen ska även tillverka ett batteri med vanlig koksaltlösning som elektrolyt. Batteriet ger tillräckligt med energi för att tända en lysdiod (LED). Dessutom får de diskutera hur utvecklingen från oljelampa till LED har påverkat och kommer att påverka samhällsutvecklingen.
Kemins Dags-konceptet är populärt bland lärarna, årets materialpaket gick åt i ett nafs. Intervjuer i lokalpressen visar att även eleverna uppskattar materialet. Min tolkning är att det är roligt att få experimentera. Särskilt roligt blir det om det blir något konkret, som till exempel en lampa eller ett batteri.
Så troligen tänkte jag helt fel när jag anordnade kemishower på barnkalasen. I stället borde jag ha ordnat experimentkalas. Att få göra själv är betydligt roligare än att titta på och det ger dessutom en bättre förståelse.
Tycker du det här lät intressant? Nästa år blir det ett nytt materialpaket till Kemins Dag. Se till att ditt barns lärare beställer i tid. Vi öppnar anmälningssidan i maj 2016, www.keminsdag.se
/ Ulla Nyman
Ulla Nyman är chef opinionsbildning på bransch- och arbetsgivarorganisationen IKEM – Innovations- och kemiindustrierna. Det innebär bland annat att hon ansvarar för ett antal projekt vars mål är att stimulera ungdomars intresse för kemi och andra naturvetenskapliga ämnen. IKEM har som mål att medlemsföretagen ska kunna utvecklas och växa i Sverige. Då behövs duktiga unga människor, därför har IKEM ett engagemang i skolan. IKEM är även en av organisationerna som stöttar ForskarFredag 2014-2015.
Läs mer om VAs medlemsorganisation IKEM – INNOVATIONS- OCH KEMIINDUSTRIERNA här.