VA startar stort skolprojekt

Skapad:

2011-11-15

Senast uppdaterad:

2022-01-10

VA kommer 2012 att undersöka skolvärldens syn på forskning och kontakter med forskare. Under tre år kommer VA också att följa och utvärdera Forskningsnätet Skånes utvecklingsarbete där lärare, elever och forskare möts på en rad olika sätt.

– Vi ska tillsammans med Forskningsnätet utveckla ny kunskap om hur skolan kan möta, använda och ta till sig forskning, säger Cissi Askwall, VAs generalsekreterare.

Målet är att ge nya idéer och inspirera lärare och skolledningar runt om i Sverige. I och med den nya skollagen har de numera ett tydligt uppdrag att driva undervisning på vetenskaplig grund.

Projektet inleds med en undersökning av attityderna till forskning i skolan. Därefter utvecklas och utvärderas nya former för dialog och möten mellan skola och forskare.

Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond finansierar merparten av projektet, som kallas Skola möter vetenskap.

Skola + forskning = sant?
VA gör en landsomfattande studie av skolvärldens inställning till forskning. Liknande studier genomförde föreningen 2004 och 2005. Påfallande många menade då att forskning alltför ofta är för abstrakt för att passa in i skolans arbetssätt.

Den nya studien ska mäta attityder men också ta reda på hur, till vad och när lärare använder forskningsbaserad kunskap. Hinder och drivkrafter ska kartläggas, liksom skolans önskemål om forskarkontakter och kunskapsutbyte. På så sätt kan studien ge styrimpulser till Forskningsnätets utvecklingsarbete.

Forskningsnätet Skåne har lång erfarenhet av praktisk forskningskommunikation i gymnasieskolan. Nätverket anlitar forskare inom alla vetenskapsområden från flera lärosäten och även från industrin.

Långsiktiga samarbeten
För Forskningsnätet innebär samarbetet med VA och projektmedlen nya möjligheter att utveckla verksamheten.

– Framför allt vill vi pröva olika sätt att koppla forskarnas medverkan starkare till undervisningen. Det finns annars en risk att forskarbesök i skolan bara blir kortvariga nedslag, säger Olle Alexandersson, verksamhetsledare för Forskningsnätet.

Tanken är att forskare ska kunna knytas fastare och för längre tid till skolorna där de kan fungera som stöd för både lärare och elever, även i elevernas egna arbeten.

– Elever som går igenom gymnasiet ska få en chans att förstå vad forskning är och – minst lika viktigt – inte är. Vi vill att de ska se forskningens roll i samhället tydligt – utan den inga mobiler, ingen antibiotika, inget Facebook och väldigt lite av välstånd som vi känner det, säger Olle Alexandersson.

Dessutom vill projektet hitta och uppmuntra dem som kan bli morgondagens forskare.

– Forskningsnätet blir lite av ett praktiskt laboratorium, säger Karin Hermansson, kanslichef på VA och ansvarig för VAs del av projektet.
– Vi ska se vad elever och lärare kan och tycker, både före och efter olika aktiviteter. Förhoppningen är att också kunna mäta långsiktiga effekter.

Forskningsnätet Skåne
Nätverket startade år 2000 och drivs i dag av de fyra gymnasieskolorna Österlengymnasiet i Simrishamn, Skolstaden i Helsingborg, S:t Petri skola i Malmö och Hässleholms Tekniska skola. Forskningsnätet samarbetar med ytterligare några skolor och nådde förra läsåret över 5 000 gymnasieelever och ca 500 av deras lärare. En viktig princip är att verksamheten drivs utifrån skolornas – elevernas och lärarnas – önskemål som ledstjärna.

Stiftelsen Marcus och Amalia Wallenbergs Minnesfond ger anslag till forskning men också till barn- och ungdomsverksamhet. Till projektet Kunskapsmöten, som pågår 2011–2014, bidrar stiftelsen med 2,9 miljoner kr.

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Kommentarer om “VA startar stort skolprojekt

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *