Igår skrev jag om den danska nationella strategin för NTS. Den kan ses som en del i en annan strategi: ”Uddannelse for bæredygtig udvikling” – en strategi som ska bidra till implementeringen av FNs decennium för utbildning för hållbar utveckling 2005-2014 (läs mer om det på UNESCOs portal). Strategin presenterades på en konferens anordnad av det danska undervisningsministeriet den 4 mars, och kan laddas ner här.
Målen med den danska strategin för undervisning för hållbar utveckling är:
- Att öka kännedomen om och användningen av utbildning för hållbar utveckling på alla utbildningsnivåer. Dessutom en särskild insats på informella lärandemiljöer.
- Att stärka befolkningens förståelse, engagemang och kunskap om begreppet hållbar utveckling och i detta lyfta fram samspelet mellan ekonomiska, sociala, politiska och kulturella förhållanden, så att en generell debatt om ämnet stimuleras.
- Att koordinera en rad utbildningsinitiativ så att det tids- och innehållsmässigt skapas sammanhang och synergi.
Strategin tar sin utgångspunkt i följande budskap:
- Det personliga ansvaret och engagemanget är viktigt för att styra sina handlingar och beteenden.
- Demokratiska beslut bör fattas på basis av solid fackkunskap.
- En ekonomisk tillväxt säkras som inte skadar framtida generationer eller andra världsdelars möjligheter för tillväxt.
Konferensen inleddes med att undervisningsminister Bertel Haarder avtäckte en staty på Christiansborgs Slotsplads. Den heter Grubleren, och är en av en rad bronsfigurer som tagit fram inom projektet Balansakten (ett nordiskt samarbetsprojekt). Figurerna balanserar i olika poser högt uppe på en stolpe. De ska symbolisera att det går att finna en hållbar balans bara vi försöker. Man kan se en bild på statyn vid den högtidliga avtäckningen här. Enligt informationen på Balansaktens hemsida ska det uppföras statyer även i Sverige, men jag kan inte hitta någon information om var. Ett antal folkhögskolor samt Studiefrämjandet i Göteborg står som svenska deltagare i projektet.
Konferensen fortsatte sedan inomhus (tack och lov, för det blåste en isande vind) på Borups Højskole. Højskolerne – dvs. folkhögskolor – startades på initiativ av Grundtvig i slutet av 1800-talet. Han var präst och psalmförfattare och initierade ”Højskolebevegelsen”, folkhögskolerörelsen, för att ge dem som inte hade gått i vanlig skola en ny möjlighet till kunskap. Den danska undervisningsministern tror mycket på Grundtvigs tankar om bildning i breda folklager och att engagemanget ska komma från gräsrotsnivå i stället för att tvingas på uppifrån. Hållbar utveckling handlar mycket om att alla människor har kunskap att agera och engagera sig i t.ex. miljö- och sociala frågor. Därför var platsen för konferensen inte slumpmässig – även om den också låg alldeles intill ministeriet och Folketinget. Programmet inleddes med att vi alla (ok, jag erkänner att jag inte hängde med särskilt bra) fick stämma upp i en ”fællessang” ur Højskolernes sångbok!
Därefter talade en rad personer, förutom undervisningsministern bland andra Linda Nielsen från danska UNESCO, Bjarne Bruun Jensen, professor i pedagogik vid Århus universitet, Ulla Sverrild på ministeriet (som också var min värd för dagen), Mikkel Bohm på Dansk Naturvidenskabsformidling och Per Præstholm från Sorø akademi.
Det är mycket prat om klimat i Danmark just nu på grund av uppladdningen inför klimattoppmötet i december (jag återkommer till det), men det framhölls att hållbar utveckling inte bara handlar om klimat. ”Det är viktigt att inte bara se det genom miljøbriller”, som Jensen sa. Hållbarhet handlar om så mycket mer än klimat och miljö – de ekonomiska och sociala aspekterna är avgörande, liksom livskvalitet och hälsa. Han framhöll också vikten av dialog – som inte är detsamma som ”bottom-up”!
En dansk webbportal med mycken information om utbildning för hållbar utveckling finns här, en annan här. Har någon tips på liknande i Sverige?
/Karin Hermansson