Et fælles løft!

Skapad:

2009-03-17

Senast uppdaterad:

2022-01-10

Några av oss på VA var nyligen i Köpenhamn och besökte en rad olika organisationer som på olika sätt arbetar med forskningskommunikation. Det var hyggeligt!

Jag besökte bland andra det danska undervisningsministeriet, där jag fick veta en del om den nyligen presenterade rapporten ”Et Fælles løft”. I rapporten, som tagits fram ev en expertgrupp, föreslås en nationell strategi för ”Natur, Teknik og Sundhed” (NTS).  Rapporten kan laddas ner här.

Expertgruppen för fram 10 rekommendationer. De nio första punkterna innehåller bland annat satsningar på ökad rekrytering av bägge kön till de aktuella utbildningarna, utveckling och förnyelse av undervisningsformer, forskning inom undervisningsmetodik, lärarutbildning och vidareutbildning för lärare, utveckling av målbeskrivningar för att skapa röd tråd och sammanhang genom hela utbildningssystemet samt stärkta kontakter mellan skola och arbetsliv (inom områdena).

Den 10:e rekommendationen handlar om att inrätta ett nationellt center för undervisning i NTS. Ett lagförslag om detta ligger på Folketingets bord och beslut väntas i juni. Kring centrat är det tänkt att ett antal satellitcentra ska finnas. Strukturen är avsedd att koordinera alla de olika insatser och projekt som genomförs. Just nu finns en arbetsgrupp som ska ta fram en plan för hur centrat och satelliterna i praktiken ska väljas ut, organiseras och placeras. 65 miljoner Dkr över fyra år anslogs så sent som för några veckor sedan till strategin.

I rapporten pekas på problem som exempelvis dåliga resultat för danska elever i PISA- och TIMSS-undersökningarna (det finns info om dessa hos t.ex. Skolverket), liksom resultat från ROSE-studien (Relevance of Science Education) som visar ett mycket lågt intresse för naturvetenskap bland danska ungdomar. Svenska ungdomar ligger i samma undersökningar ungefär jämsides med danska och norska. Jag fick också höra en del om ”krisen” i den danska lärarutbildningen: den har låg status, studenter med för dåliga förkunskaper kommer in och 40% hoppar av. Någon som känner igen sig från debatten i Sverige?

Svenska motsvarigheter? Teknikdelegationen som startade sitt arbete strax före jul ska arbeta för ett ökat intresse för högre utbildning inom naturvetenskap, teknik, matematik och informations- och kommunikationsteknik (IKT). Delegationen fick 40 Mkr till sitt förfogande och ska arbeta under ca 1,5 år. Nyligen lanserades en stor satsning på matte och naturvetenskap i svenska skolor. 125 Mkr ska bara under 2009 användas för att förbättra resultaten i grundskolan, sade Björklund. Jag antar att han åtminstone delvis syftar på resultat i undersökningar som PISA och TIMSS. För ett antal år sedan fanns det en matematikdelegation. Det finns en stor mängd projekt som syftar till att stimulera barns och ungas intresse för teknik och naturvetenskap – en del av dem tittade vi närmare på i en studie 2007 (VA-rapport 2007:7 Projekt utan Effekt?).

På något sätt känns danskarnas vilja att koordinera satsningar och projekt tilltalande. Men en samordnad svensk strategi inom detta område har jag inte hört talas om. Någon annan som är mer välunderrättad?

Den danska nationella strategin ingår som en del i en annan strategi… men den återkommer jag till!

Kontakt

Vetenskap & Allmänhet

[email protected]

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *