Idol är tävlingen för den som vill bli popstjärna. FameLab är motsvarigheten för forskare. Hundratals sökande tävlar om en plats i rampljuset.
FameLab startade 2005 i Storbritannien. Tävlingen går ut på att hitta och uppmuntra forskare som är duktiga på att berätta om sitt arbete för omvärlden. Målet är att få fram nya tv-personligheter.
– Människor har ett stort sug efter vetenskap, som drivs mer av nyfikenhet än av rädsla och misstänksamhet. FameLab tillgodoser folks behov av klar, koncis och tillförlitlig forskningsinformation, både direkt genom att hitta talangerna och indirekt genom att bygga broar mellan allmänheten, media och vetenskap, säger Kathy Sykes, medlem av juryn och ansvarig för Cheltenhams vetenskapsfestival.
Första året tävlade 336 forskare, varav sju av tio var under 35 år. Så många som var tredje var biolog och knappt hälften var kvinnor.
I mars börjar de regionala uttagningarna till 2006 års upplaga av FameLab. På bara tre minuter får deltagarna presentera ett vetenskapligt ämne de själva valt, först för en jury och om de går vidare till andra omgången även inför publik. De tio bästa i uttagningarna möts i finalen under Cheltenhams vetenskapsfestival i juni. Juryn och festivalpubliken utser tillsammans pristagarna.
Segraren får framträda i tv, åka på turné och får också 2 000 brittiska pund. Förra årets etta, Dr Mark Lewney, vann med ett uppträdande om musikens fysik som illustrerades med elgitarriff. Efter segern har han framträtt många gånger i media. Han planerar också att skriva en populärvetenskaplig bok – när han hinner.
– FameLab är ett bra sätt att öka kunskapen om ny forskning genom att lyfta fram ett gäng begåvade forskningskommunikatörer som kan överbrygga klyftan mellan vetenskapssamhället och allmänheten på nya sätt, säger Jonathan Kestenbaum, VD för NESTA, the National Endowment of Science, Technology and the Arts. Det är NESTA som tillsammans med Cheltenhams Vetenskapsfestival organiserar tävlingen.
Cissi Askwall